Ez a leírás a Myers-Briggs személyiségteszthez hasonlóan működik. Röviden, a Myers-Briggs megvizsgálja, hogyan lépsz kapcsolatba a világgal, gyűjtöd az információkat, hozod meg döntéseidet, és mindezt hogyan kezeled. Rengeteget tanulhatsz magadról ebből a tesztből. Néhány munkáltató bizonyos pozíciók betöltéséhez el is végezteti a tesztet a delikvenssel.
Az írói személyiségteszt hasonlóan működik, összevetve műfajokat és írói stílusokat az alapján, hogyan használod a párbeszédeket, leírásokat, prózaiságot és ütemezést. Elsőként nézd meg az ábrát, alább pedig a betűjelek értelmezését olvashatod.
Párbeszéd
Az írói személyiségnek ez a aspektusa nem csupán a használt párbeszéd mennyiségét veszi figyelembe, hanem azt is, hogy a párbeszéd milyen szerepet játszik a történetben.
Érzékletes (E) - az expresszív párbeszéd fontos a karaktervezérelt történetekben. Olyan párbeszédet írsz, amely nemcsak mozgatja a beszélgetést, hanem szavak nélkül is feltárja karaktereit. A párbeszéd bőséges és dinamikus.
Sztoikus (S) - a sztoikus párbeszéd lineáris úton működik. Azt mondod, amire gondolsz, és azt gondolod, amit mondasz. Sztoikus párbeszédet gyakran találunk az ötletvezérelt történetekben vagy a fiatal olvasók számára szánt történetekben, mivel ezek olvasóinak nem az a szándéka, hogy sorok közötti jelentést olvassák, hanem hogy jobban megértsék vagy megtapasztalják a történet eseményeit.
Leírás
Ez az írói személyiség legszubjektívebb része, mivel a leírások mennyisége és típusa meghaladja a műfajokat. Noha a műfajok között minden bizonnyal preferenciák vannak a leírások különféle szintjeire, ne érezd magad beskatulyázva vagy arra kényszerítve, hogy megváltoztasd a világod leírását az alapján, amit írsz.
Részletes (D) - a részletes leírások fontosak fikció átadása szempontjából: a történetek nagymértékben támaszkodnak az olvasókra, akik valami új és idegen élményt tapasztalnak, legyen szó egy világról, egy társadalomról vagy egy szeretőről. Mint részletes író, kimagasló vagy az olyan birodalmak és tudatok felépítésében, amelyekben az olvasók elveszhetnek.
Tömör (C) - ezt használják a prózában, ahol az olvasóknak már van valami kontextusa az alaphelyzetről. A tömör írók tudomásul veszik a közönség intelligenciáját és tapasztalatait, és lehetővé teszik számukra a kitöltést ahelyett, hogy a kulcsrakész történetet mesélnék el. Ez nagyobb hangsúlyt ad mindannak, amit csak megemlítesz.
Próza
A prózai szakaszok a történeted hosszáról szólnak. Vedd figyelembe, hogy az egyes műfajokban a súlyosabb vagy szellősebb leírások gyakran befolyásolják az átadott információ mennyiségét (függően attól, ahogyan leírod azokat). Nos, a hosszúság és az ütemezés összefügghet, de nem feltétlenül kapcsolódik össze. Más szavakkal: egy rövid könyv nem feltétlenül olvasható gyorsan, és fordítva.
Ez a téma a leginkább az olyan műfajokat határozza meg, mint a szakácskönyvek, az önsegítő könyvek, a sci-fi, a fantasy és az irodalmi fantasztika. Minden műfaj közül ezek a legsokoldalúbbak, ha egy mű hosszáról beszélünk. Ezt fontos megjegyezni.
Súlyosabb (H) - a súlyosabb prózaiság sok információval és összefüggéssel foglalkozik, ezért több helyre van szükség a részletezéséhez. Az ilyen író nem fél a nagy projektektől. Egy epikus fantasy vagy egy Julia Child ihlette szakácskönyv mind a zsebedben van. Olyan kéziratot szeretnél, amit párnaként használhatsz, ha a kimerültségtől összeomlasz, miután befejezted.
Szellősebb (B) - a szellősebb prózaiság a fiatal olvasók, oldalforgatók és szóbeli előadók sajátja. Lényegretörő írásmód, ami figyelembe veszi, hogy az olvasók csak néhány óra alatt, és nem heteken át akarják ugyanazt a történetet olvasni. Szellősen íróként képes vagy nagymennyiségű információt közölni a történeted apró nüanszaiban, kevés szóval.
Haladás
Haladás alatt azt hiszem, az ütemezésről beszélünk: az események előrehaladásáról, a feszültségről és a karakterek fejlődéséről egy adott történetben.
Türelmes (P) - a türelmes haladás sokkal beszélgetősebb. Ott van a folyamatosan növekvő akció és feszültség, de a tét sokkal alacsonyabb. A nonfiction könyvekben gyakoribb, de minden olyan írásban megtalálható, ami sokkal inkább egy gondolat, eszme feltárásáról, mint egy azonnali problémamegoldásról szól. A türelmes írok ügyesebbek a karakterek és kapcsolataik kialakításában, amiket az olvasók annyira imádnak, hogy a boltban vásárolva is elolvasnának egy jelenetet, csak hogy időt tölthessenek velük.
Lendületes (K) - a lendületes haladásmód az emelkedő akciókról, nagy katarzisokról és katasztrofális bukásokról szól. Ha ilyen lendületesen írsz, folyamatosan emeled a tétet a történetedben, így az olvasó mindig azon gondolkodik, mi történik majd ezután.
Ha nem tetszik az írói személyiség-típusod, változtasd meg. Nincs a DNS-edbe vagy a személyes tudatodba kódolva, csak a műved megközelítéséről szól. Képezheted magad, hogy képes legyél bármilyen stílusban írni. Talán nem jön magától, de ha mondjuk egy SCHK vagy, és EDHK szeretnél lenni, csak arra kell koncentrálnod, hogy párbeszédeidet és leírásaidat a kívánt műfaj piaci elvárásaihoz igazítsd.
Forrás: @rootedinwriting
Fordítás: @emkelang