avagy írói gyakorlatok az önfejlesztésért
Számos írói tanács kering az interneten, de csak nagyon kevés szól ezek közül arról, hogyan kell ténylegesen gyakorolni az írást. Egy bármilyen képesség elsajátításához gyakorlatra van szükség - de a gyakorlás is csak odáig fejleszthet téged, amíg folyton ugyanazt a dolgot ismételed újra és újra. Ezzel talán jobbá válsz egy bizonyos dolog ismételgetésétől, de azután nagyon nehéz lesz kipróbálnod valami újat. Nagyon gyakran problémát jelent, hogy tudod, mit szeretnél elérni, de nem tudod, hogyan juss el odáig.
Ebben a bejegyzésben olyan gyakorlatokat gyűjtöttem, amikkel az írói képesség egészében tudunk fejlődni, mely által otthonosabban mozoghatunk az írásban.
Írd meg ugyanazt a jelenetet több nézőpontból
Írj egy jelenetet E/3-ban. Megvan? Most írd meg E/1-ben. Ha az is kész, írd meg újra E/3-ban. Mássz egyre mélyebbre, ne csak az irodalmi nézőpontokat váltogasd. Gondolkodj el rajta, hogyan változna meg a jelenet egy másik karaktered szemszögéből? Hogyan hangzana az esemény leírása, ha két barát mesélné egymásnak, vagy ha ugyanazt a végső összecsapáskor idézné fel két rivális? Ihletődj Raymond Queneau Stílusgyakorlatok c. könyvéből.
Írd meg ugyanazt a jelenetet jelenidőben
Az elbeszélések általában múltidőben íródnak, úgyhogy kisebb kihívást jelenthet, ha jelenidőben írod meg ugyanazt. Egy novellát átírni jelenidőre több annál, mint hogy kicseréled az igeidőket, azzal csak magyartalannak fog tűnni az írásod. Szánd rá az időt, hogy rendesen átdolgozd a művet, meg fogsz lepődni a különbségen. Nyugodtan kombináld ezt a gyakorlatot a korábbival: írd meg E/3-ban, majd E/1-ben is, sőt, kísérletezz az E/2-es nézőponttal is - utóbbira nagyon jó példa Charles Benoit Te... voltál c. regénye.
Utánozd le egy másik író stílusát
Írd meg a jelenetet, majd olvass valamit a kedvenc íródtól. Hagyd figyelmen kívül a cselekményt és a karaktereket, fókuszálj magára az írói stílusra. Figyeld meg a mondatszerkezeteket, a szóhasználatot, hogy hogyan különül el a szereplők beszédstílusa. Rövidebb vagy hosszabb mondatokat használ? Hol tagolódnak az egyes bekezdések? Hogyan vált az egyes jelenetek között? Elemezd ki az ő stílusát, esetleg készíts róla puskát magadnak - majd írd meg a jelenetedet az ő stílusában.
Írd le a jelenetet vizuális eszközök nélkül
Képzeld el, hogy a főhősöd vak, vagy egy játék miatt be van kötve a szeme. Írd meg a jelenetedet egy ilyen kezdőponttal. Csak hangokban, illatokban, ízekben és érzésekben gondolkodhatsz. Próbáld meg egyértelművé tenni, hol van, mi történik vele, mindezt kvázi teljesen vakon.
Ne használd a "gondolta", "érezte" szavakat
Írj meg egy mély egypercest harmadik vagy első személyben, az efféle szűrőkifejezések használata nélkül. Tedd egyértelművé a karaktered véleményét és érzéseit azáltal, ahogyan magát az eseményt leírod, de ne mondd ki konkrétan, mit érez vagy mit gondol. Ezt egyszerűbb talán E/1-ben kezdeni: írd le a jelenetet úgy, mintha naplóbejegyzés vagy blogpost lenne, aztán próbálkozz E/3-mal is, ha már lesz benne gyakorlatod.
Írd meg a jelenetet egyetlen érzésre alapozva
Ez egy jó gyakorlat a megfelelő szóhasználat elsajátításához. Nem baj, ha nem vagy választékos, a lényeg, hogy ragadd meg a mondanivalód valódi jelentését. Kezdetnek válassz egy egyszerű képet, és írd meg többféleképpen a különböző érzésekkel. Például valaki szendvicset eszik. Hogyan hangozna a szendvicsevés szexin? Hogyan teheted gusztustalanná? Figyeld meg, egy adott érzéssel átitatva a jelenetet mire terelődik a hangsúly, és mi szorul a háttérbe. Milyen szavakat használsz a háttérérzelem felidézésére?
***
Remélem, ezek a gyakorlatok neked is segítséget nyújtanak. Ha van kedved, oszd meg velem egy-egy ilyen jelenetedet, kíváncsi lennék rájuk. 
