Gondolom, te is bizonytalan vagy néha a saját történeteid jeleneteivel kapcsolatban. Talán gyakran érzed őket unalmasnak, jelentéktelennek, míg másokat többre értékelsz, jobban kidolgozol. Számos kérdést feltehetsz magadnak a jeleneteid kapcsán, amik végső soron meghatározhatják azok létjogosultságát, ezzel átrendezve és tisztázva a teljes történetet. John August How to write a scene c. írása nyomán összeszedtem ezekből a legfontosabbakat.
1) Minek kell történnie ebben a jelenetben?
A legtöbb írással foglalkozó könyv azt tanácsolja, fókuszálj arra, amit a karaktered akar. Ez nem helyes. Nem a karaktereid felelősek a történetedért. Te vagy az. Ha a karaktereknek megengednéd, hogy irányítsák a jelenetet, a legtöbben kerülnék a konfliktust, és a történetek szörnyen unalmasak lennének.
Nem az a kérdés, "Mi történhet?" vagy "Mi történjen?". Az egyetlen kérdés, hogy "Minek kellene megtörténnie?". Ha korábban írtál vázlatot, itt az idő, hogy rápillants.
2) Mi történne, ha ezt a jelenetet kivágnánk?
Képzeld csak el, hogy a szerkesztőd elszúrja, és véletlenül kihagyja ezt a jelenetet. A történetnek továbbra is lenne értelme? Ha a válasz igen, nem igazán van szükséged erre a jelenetre, ne törődj a megírásával.
- De ez annyira drámai! - mondod - De annyira vicces!
Kemény. Helyezd át azt a drámát vagy komédiát egy olyan jelenetbe, amire szükség van a történetben! Ha van dolog, amit minden megírt történet után megtanulsz, az, hogy minden, amit kivághatnak, kivágásra is kerül, tehát adj bele mindent azokba a pillanatokba, amik valóban ott lesznek, ha végeztél a művel.
3) Kinek kell szerepelnie ebben a jelenetben?
A jelenetek tele vannak olyan karakterekkel, akiknek semmi dolguk sincs bennük. De mivel a szavak rövidek, könnyű benézni, hogy "Kovács" semmit nem mondott vagy tett öt oldalon keresztül. Ha nincs ott keresnivalója, szabadulj meg tőle.
4) Hol történik ez a jelenet?
A legegyértelműbb helyszín egy jelenethez általában a legkevésbé érdekes, úgyhogy ne siesd el annak kidolgozását egy rendőrségi váróban, nappaliban vagy parkolóban. Mindig gondold át, mit tehetnek a karakterek, akkor is, ha az nem kapcsolódik a jelenethez. Egy apa-fiú pillanat az otthonukban másként hat, mint ugyanaz egy bowling meccsen.
5) Mi a legmeglepőbb dolog, ami ebben a jelenetben történhet?
Engedd meg magadnak, hogy elvonatkoztass a vázlatodtól és játszadozz a legvadabb következményekkel. Mi lenne, ha egy autó átrohanna a falakon? Mi van, ha a főszereplőd megfullad és meghal? Mi lenne, ha egy fiú felöklendezne egy emberi ujjat?
A legtöbb jelenetedből hiányoznak a semmiből jövő aspektusok. De a történetednek kell néhány pillanat, ami teljesen kiszámíthatatlan, úgyhogy mindig kérdezd meg magadtól, mi is lehetne az?
6) Ez egy hosszú vagy rövid jelenet?
Nincs is annál kiábrándítóbb, mint megírni egy háromoldalas megajelenetet, majd felismerni, hogy ugyanazt elérted volna egy negyed oldalban. Tedd fel a kérdést: mennyi időt szánnál a teljes sztoriból erre az egy jelenetre?